Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Aktualności:
Forum Sterowniki PLC Inteligentny dom > Ogólne dyskusje >

Jak i od czego zacząć?

Strony: 1 [2] 3 4 ... 6
Drukuj
Autor Wątek: Jak i od czego zacząć?  (Przeczytany 52668 razy)
DukeNukem
Full Member
***
Wiadomości: 59


Jak i od czego zacząć?
#15 : Grudzień 22, 2011, 07:56:16 am »

Cytat: Michał  Grudzień 21, 2011, 12:40:22 pm
Początkowo myślałem, żeby w rozdzielni, ale ostatnio ktoś na forum zaproponował przekaźniki w puszkach, jednak pomysł Marcina, polegający na poprowadzeniu przewodu 4x2,5 YDYp jest chyba najlepszy (przynajmniej dla mnie) i najbardziej ekonomiczny .
No to już sam się zgłupiałem i nie wiem gdzie te przekaźniki umieścić - bo ja chciałem w rozdzielni...., a pomysłu Marcina (4x2,5 YDYp) to nie rozumiem o co w nim chodzi i jakby miało to działać, i czemu miałoby być taniej;D - może ktoś mi to wyłoży łopatologicznie. Gdzie i jak by się tym sterowało?

Cytat: Michał  Grudzień 21, 2011, 12:40:22 pm
Niezależnie gdzie będziesz miał włączniki, to łączysz je z wejściami (DI) w PLC. Standardowo możesz przyjąć, że włączniki zostaną zasilone przez 24V DC (wyjątkiem są HHSC, zasilane przez 5V DC - ale tym się raczej nie musimy interesować). Oczywiście na linii rozdzielnia (sterownik PLC) <-> włącznik prowadzisz skrętkę (albo dowolny inny kabel sygnałowy; choć skrętka komputerowa podobno wychodzi naprawdę tanio).
No i tak też właśnie planuje - wszędzie położyć skrętkę.

Cytat: Michał  Grudzień 21, 2011, 12:40:22 pm
Ostatnio myślałem trochę o sterowaniu roletami i pojawił mi się taki problem: Do ruchu rolety w górę (otwarcie) potrzebuję jednego obwodu, do zamknięcia - drugiego. Ponieważ napędrolety może potrzebować dużego prądu, to najlepiej "puścić" sterowanie przez zewnętrzny przekaźnik... Ale przekaźnik pozwoli mi tylko na zrealizowanie funkcji załącz / wyłącz (albo przełącz). Doszedłem do wniosku, że wykorzystam dwa (!!) przekaźniki do sterowania jednym silnikiem rolety, ale nie na zasadzie: jeden przekaźnik do otwarcia, drugi przekaźnik do zamknięcia; bo z powodu mojego błędu mogę spalić silnik (jednoczesne załącz na góra + dół). Wymyśliłem sobie, że jeden przekaźnik będzie ustalał kierunek ruchu (przełączenie między obwodem silnika "góra" a "dół"), a później drugi poda zasilanie.

Czyli jakie kable powinny być podprowadzone pod roletę? skrętka +3x1.5 nie wsytarczy?

Cytat: Michał  Grudzień 21, 2011, 13:12:04 pm
Zapomniałem...
Podzielę się jeszcze własnym kosztorysem/zestawieniem...

Baaaardzo dziękuje właśnie o takie coś mi chodziło.  Co prawda wszystko to zaczyna mnie coraz bardziej przerażać, bo pytań więcej niż odpowiedzi ale mam nadzieje, że jakoś dam rade. Może zamiast na informatykę mogłem iść na elektromechanikę
Michał, jeżeli chodzi o zakładkę "Zestawienie" w przesłanym pliku to zastanawia mnie czy do każdej pozycji w niej wymienionej kładłeś oddzielną skrętkę? i dlaczego np w wierszu nr. 28 (Pokój dzienny -CON) masz wartość "4" w kolumnie "ilość urządzeń/obwodów" - dwa okna x dwa kontaktrony? To samo pytanie odnośnie pozycji LGT czemu tam są wartości inne niż 1?

Dzisiaj mam spotkanie z elektrykiem (proponuje mi żebym kupił przynajmniej 5 krążków 3x1,5 i 5 krążków 3x2.5 i nie wiem co zrobić bo taka ilość kabla to pewnie stanowczo za mało?) Poza tym nie wiem jak mu to powiedzieć co chce zrobić, tak aby go nie wystraszyć, a z drugiej strony żeby nie zabił mnie ceną przy krosowaniu szafy. Przy PLCe to pewnie nic mi nie pomoże, a finanse będzie chciał dogadać ;/ W sumie to najbardziej zależy mi na prawidłowym położeniu tych kabli i ewentualnie w ostateczności "spięcia" niektórych rzeczy na krótko tak aby nie wstrzymywać, żadnych prac na budowie, bo plan jest ambitny - najpóźniej na koniec roku chcemy z żonką się wprowadzić.

Pytanie z innej beczki czy ktoś z Was kład kable po podłodze, a nie po ścianie (np w peszlu)? Ja na chudziaku będe miał 20cm styro, a potem podłogówka i tak się zastanawiam czy mogę? Ściany mam budowane z Ytonga i tam jest zalecany tynk cienkowarstwowy (5mm) i bym musiał wszystkie kable w ścianach pochować.



Michał
Jr. Member
**
Wiadomości: 13


Jak i od czego zacząć?
#16 : Grudzień 22, 2011, 09:38:00 am »

Cytuj
No to juz sam sie zglupialem i nie wiem gdzie te przekazniki umiescic - bo ja chcialem w rozdzielni...., a pomyslu Marcina (4x2,5 YDYp) to nie rozumiem o co w nim chodzi i jakby mialo to dzialac, i czemu mialoby byc taniej;D - moze ktos mi to wylozy lopatologicznie. Gdzie i jak by sie tym sterowalo

Już spieszę tłumaczyć pomysł Marcina... Do "zwykłego" gniazdka 230V musisz doprowadzić 3 przewody: L (faza), N (neutralny - "zero") i PE (ochronny - żółtozielony). Zgodne ze "sztuką" powinien to być kabel YDYp 3x2,5. Przewód "L" podłączasz w rozdzielni oczywiście pod Es'a (czyli bezpiecznik). Dlaczego Po co ten jeden dodatkowy (czyli czwarty) przewód? Po to, żebyś mógł (w każdej chwili) zdecydować, czy dane gniazdko chcesz mieć w obwodzie "zawsze pod prądem", czy "sterowane wyłącz/załącz przez PLC".

Ten drugi przypadek wygląda następująco: Linie N (kolor niebieski) i PE (kolor żółto-zielony) są wspólne dla obu obwodów (stały i wyłączany). Zostają więc dwa przewody.Oznaczmy je sobie jako La (czarny) i Lb (brązowy). Przyjmijmy, że La jest zasilany non-stop - bez możliwości wyłączenia przez PLC. Przewód Lb robimy wyłączany z rozdzielni przy pomocy przekaźnika (albo stycznika) i sterowany z poziomu PLC.

Idziemy na drugi koniec "kabla"... do gniazdek. Uwaga, tutaj sedno tematu: Siadasz przy zestawie 2 gniazdek. Pod oba podłączasz N i PE. W ostatnim kroku losujesz (czy wybierasz) które gniazdo Podłączysz pod La (czarny przewód), a które pod Lb (brązowy).

Przykład wykorzystania takiego rozwiązania: Lubisz prasować (słynny przypadek zostawionego włączonego żelazka) obok lodówki. Jak wiadomo, lodówki nigdy nie wyłączamy, więc podpinamy pod jedno gniazdko (np. oznaczone jako "Always ON"), a każdy inny sprzęt (w tym nasze nieszczęsne żelazko) pod "Sterowane z PLC".

Cytuj
Czyli jakie kable powinny byc podprowadzone pod rolete? skretka +3x1.5 nie wsytarczy?
Uważam, że do zasilania rolety 3x1,5 YDYp i jeżeli roleta będzie miała jakieś wyjścia sygnałowe (np. wyjścia z czujników krańcowych), to dodatkowo skrętka. Do przycisków góra/dół tylko skrętka.
Proszę bardziej doświadczonych Forumowiczów, o wypowiedzenie się w tej kwestii...

Cytuj
Michal, jezeli chodzi o zakladke "Zestawienie" w przeslanym pliku to zastanawia mnie czy do kazdej pozycji w niej wymienionej kladles oddzielna skretke?
Tak, planuję (bo dopiero przymierzam się do budowy). Czytając porady PJ'a, to lepiej położyć za dużo kabli (a skrętka droga nie jest) .

Cytuj
dlaczego np w wierszu nr. 28 (Pokój dzienny -CON) masz wartosc "4" w kolumnie "ilosc urzadzen/obwodów" - dwa okna x dwa kontaktrony?
W pokoju dziennym (prawdopodobnie, bo nie pamiętam) dwa okna dwuskrzydłowe (czyli podwójne). Zabezpieczam każde skrzydło, czyli: 2 okna * 2 skrzydła = 4 skrzydła w pokoju. Stąd cztery kontaktrony.

Cytuj
LGT czemu tam sa wartosci inne niz 1?
LGT, to moje skrótowe oznaczenie obwodu światła (LiGhT). Mam pomieszczenia, w których planuje kilka obwodów świateł, o rożnym rozmieszczeniu i mocy, więc potrzebuję kilka wyjść z PLC. Np. w pokoju dziennym mogę wykombinować: delikatne oświetlenie LED, oświetlenie nad stołem oraz obwód świetlny nad pozostałą częścią pokoju. W ten sposób mogę zrealizować kilka scen świetlnych.

Jeżeli chodzi o elektryka, to chyba najlepiej się z nim umówić na cenę za "punkt", czyli puszkę i zaznaczyć, że z każdej puszki kable mają zostać poprowadzone do rozdzielni. Jeżeli Pan elektryk ma zniżki w tym roku, to pewnie w przyszłym też będzie miał? Zastanawia mnie, dlaczego nie wspomniał, żeby przy okazji kupić osprzęt do rozdzielni i samą rozdzielnie - przecież to też podrożeje w przyszłym roku, a sam kabel wydaje mi się "pikusiowym" wydatkiem w porównaniu do osprzętu (na samą szafę chyba trzeba liczyć około 1 tyś. PLN)? Aha, jeszcze tak w formie żartu: zaproponuj elektrykowi, że zapłacisz mu jeszcze w tym roku, bo od stycznia może mu się cennik zmienić (a ma być podwyżka jakiegoś podatku), a Ty chciałbyś zaoszczędzić. Po skończonej pracy, jak z podsumowania wyjdzie, że otrzymał za dużo, to ci różnicę odda . Pamiętaj - chytry dwa razy traci. Albo kupisz za dużo kabla (i może elektryk go od ciebie kupi), albo za mało i będziesz musiał i tak jechać do hurtowni (a na 100% będziesz jeździł kilka razy).

Cytuj
Pytanie z innej beczki czy ktos z Was klad kable po podlodze, a nie po scianie (np w peszlu)?
Kładłem kable po podłodze, nawet jeszcze przed chudziakiem, ale nigdy nie miałem okazji pracować w budynków, w którym była zaprojektowana podłogówka. Tym nie mniej, wydaje mi się, że jeżeli położysz kable, przykryjesz je styropianem, a wyżej będzie podłogówka, to nic przewodom 230V nie grozi.

Marcin
Sr. Member
****
Wiadomości: 166


Jak i od czego zacząć?
#17 : Grudzień 22, 2011, 10:07:21 am »

Cytat: Michał  Grudzień 22, 2011, 09:38:00 am
Cytuj
Czyli jakie kable powinny byc podprowadzone pod rolete? skretka +3x1.5 nie wsytarczy?
Uważam, że do zasilania rolety 3x1,5 YDYp i jeżeli roleta będzie miała jakieś wyjścia sygnałowe (np. wyjścia z czujników krańcowych), to dodatkowo skrętka. Do przycisków góra/dół tylko skrętka.
Proszę bardziej doświadczonych Forumowiczów, o wypowiedzenie się w tej kwestii...
Zgodnie z przepisami do rolety minimum 4 żyły, 4x1mm2 wystarczy. Przewód PE jest obowiązkowy, jednak część producentów nie wyprowadza go z rolety. Można jeszcze kombinować ze wspólnym obwodem N i PE do rolet (2x1,5 albo 2x2,5) a tylko fazę prowadzić bezpośrednio do rozdzielni.
Podobnie jest z oświetleniem, PE jest obowiązkowy.

Cytat: Michał  Grudzień 22, 2011, 09:38:00 am
Cytuj
dlaczego np w wierszu nr. 28 (Pokój dzienny -CON) masz wartosc "4" w kolumnie "ilosc urzadzen/obwodów" - dwa okna x dwa kontaktrony?
W pokoju dziennym (prawdopodobnie, bo nie pamiętam) dwa okna dwuskrzydłowe (czyli podwójne). Zabezpieczam każde skrzydło, czyli: 2 okna * 2 skrzydła = 4 skrzydła w pokoju. Stąd cztery kontaktrony.

Jeśli skrzydła zachodzą na siebie (brak słupka), to wystarczy zabezpieczyć kontaktronem skrzydło otwierane w pierwszej kolejności.

Nie kupuj za dużo 3x1,5 - schodzi go najmniej, u mnie na 186 m2 powierzchni poszło niecałe 100 m, natomiast 3x2,5 to weź ze 3 krążki, lepiej dokupić jak zabraknie (nawet jak podrożeje), bo zaczęty krążek to potem trudno sprzedać. Za to skrętki to od razu z 3 kartony po 300m. Łatwiej się układa 3 na raz

DukeNukem
Full Member
***
Wiadomości: 59


Jak i od czego zacząć?
#18 : Grudzień 22, 2011, 12:14:41 pm »

Michał dzięki za łopatologie - zrozumiałem co autor miała myśli (bardzo fajne rozwiązanie na pewno zastosuje)
Mam nadzieje, że nie będziesz miał nic przeciwko jak przesłany przez Ciebie pliczek i myśl twórczą zastosuje do swojego rozwiązania?

Jeżeli chodzi o skrętkę to kupowaliście "firmową" np Molexa czy coś po środku np. "Intelinet"?

Jeżeli chodzi o rolety to Marcin pisał że mają być cztery żyły czyli: N,PE,góra,dół ?

Cytat: Marcin  Grudzień 22, 2011, 10:07:21 am
Nie kupuj za dużo 3x1,5 - schodzi go najmniej, u mnie na 186 m2 powierzchni poszło niecałe 100 m, natomiast 3x2,5 to weź ze 3 krążki, lepiej dokupić jak zabraknie (nawet jak podrożeje), bo zaczęty krążek to potem trudno sprzedać. Za to skrętki to od razu z 3 kartony po 300m. Łatwiej się układa 3 na raz

hmm.... 3x1,5 nie całe 100m? to jak zrobiłeś oświetlenie, że tak mało wyszło?

Jeszcze prosiłbym o ogólne wytłumaczenie tego co będę miał w rozdzielni... (nie licząc podstawowych zabezpieczeń, które są w każdej instalacji)  najlepiej jakiś prosty elementarny rysunek z przykładem pojedynczego sterowania
Na razie wydedukowałem, że do sterownika podpinam wszystkie czujniki/przełączniki czyli są to wejścia cyfrowa lub analogowe, poza tym są także "wyjścia", które będą użyte do sterowania przekaźnikami. Przekaźnik natomiast będzie odpowiedzialny za "puszczenie prądu" do obwodu.  W  drugiej zakładce dokumentu Michała, kolumna G przyjmuje wartości "y" i "n". Co one oznaczają i dlaczego przy sterowani oświetleniem nie jest podana liczba przekaźników?

Michałowi wszyło 80 przekaźników, na internecie widzę że każdy z nich minimum po 50zł? ;(
Jak zachowa się instalacja jak nie będzie PLC jakiś bypass? i jakie stosuje się zabezpieczenie przed spaleniem PLC ? Czy jest możliwość że przekaźnik się popsuje i poda 230V na PLC ?


Marcin
Sr. Member
****
Wiadomości: 166


Jak i od czego zacząć?
#19 : Grudzień 22, 2011, 13:53:58 pm »

Cytat: DukeNukem  Grudzień 22, 2011, 12:14:41 pm
Jeżeli chodzi o skrętkę to kupowaliście "firmową" np Molexa czy coś po środku np. "Intelinet"?
Bez większego znaczenia, byle była 100% Cu

Cytat: DukeNukem  Grudzień 22, 2011, 12:14:41 pm
Jeżeli chodzi o rolety to Marcin pisał że mają być cztery żyły czyli: N,PE,góra,dół ?
Dokładnie tak.

Cytat: DukeNukem  Grudzień 22, 2011, 12:14:41 pm
hmm.... 3x1,5 nie całe 100m? to jak zrobiłeś oświetlenie, że tak mało wyszło?
Do zasilenia jednej żarówki 100w w zupełności wystarczy przewód OMY 3x0,5 , do żyrandola 5x100W OMY 3x0,75 . YDYp 3x1,5 używałem do obwodów o małej liczbie gniazd lub obwodów dedykowanych (np. pralka, zmywarka).

Cytat: DukeNukem  Grudzień 22, 2011, 12:14:41 pm
dlaczego przy sterowani oświetleniem nie jest podana liczba przekaźników?
Do zasilenia żarówki 100W wystarczy przekaźnik wbudowany w PLC (oczywiście w wersji przekaźnikowej a nie tranzystorowej).

Poczytaj resztę postów i instrukcję do Fateka.

Michał
Jr. Member
**
Wiadomości: 13


Jak i od czego zacząć?
#20 : Grudzień 22, 2011, 14:29:58 pm »

Cytuj
Mam nadzieje, ze nie bedziesz mial nic przeciwko jak przeslany przez Ciebie pliczek i mysl twórcza zastosuje do swojego rozwiazania?
Nie mam nic przeciwko
Jeszcze wyjaśnię jedną rzecz, która pojawia się przy zestawienu cen FATEK'a... Pozycja w wierszu 7. "Płytka komunikacyjna 2x RS485" - ma przedziwną liczbę wejść do "PT100" - nagłówek został stary, ale chodzi o dodatkowy moduł "ADA 401WP", który komunikuje się po takim MODBUS'ie z PLC i podaje sterownikowi wartości temperatur (do 32 wartości) z takich małych, fajnych termometrów (DS1820). Taki moduł ADA (http://www.automatyka.pl/productItem.aspx?lgn=2851&pk=26809) potrzebuje jedno złącze RS485, więc drugi zostaje do mojej dyspozycji

Cytuj
Jeszcze prosilbym o ogólne wytlumaczenie tego co bede mial w rozdzielni...
Poza standardem dojdzie to, co jest w moim pliku na zakładce "Kosztorysy - producenci". Czyli: sterownik, rozszerzenia wyjść i wejść, dodatkowe moduły (komunikacyjne, ADA...) i przekaźniki (potrzebne do prawie każdego wyjścia - zależy od konfiguracji modułu wyjściowego). W tej zakładce mam wszystko (myślę że dokładnie) rozpisane do wiersza dwudziestego. W kolumnie P pisałem sobie szerokość każdego modułu (z dokumentacji), więc cała "automatyka" zajmuje mi 435mm i to jest moja minimalna szerokość rozdzielni (jeżeli chciałbym ten długi blok podzielić na dwie części, to potrzebuję moduł FBs-XTNR, czyli przedłużenie magistrali danych ze wzmacniaczem.

Rozdzielnia mogłaby wyglądać następująco (kolejne "wiersze"):
1. Zabezpieczenia przeciwprzepięciowe
2. i 3. Różnicówki
4. Bezpieczniki typu S
5., 6. i 7. Przekaźniki + Zasilacze 24V
7. PLC z dodatkowymi modułami


Cytuj
W  drugiej zakladce dokumentu Michala, kolumna G przyjmuje wartosci "y" i "n". Co one oznaczaja i dlaczego przy sterowani oswietleniem nie jest podana liczba przekazników?
Już spieszę tłumaczyć...
Fatek produkuje moduły wyjściowe w kilku konfiguracjach: tyrystor, tranzystor typu PNP, tranzystor typu NPN, przekaźnik
Wyjścia przekaźnikowe można obciążyć do 0,5A, a tranzystorowe do 0,1A. Tyrystory - nie mam zielonego pojęcia.
Na początku zakładałem wykorzystanie wyjść przekaźnikowych (są to przekaźniki zamontowane wewnątrz modułu wyjść). Po pewnym czasie stwierdziłem, że lepszy będzie tranzystor bo wystarczy do załączenia zewnętrznego przekaźnika (który mogę w każdej chwili wymienić...). 0.1A * 230V = 23 VA (obciążenie tylko rezystancyjne, cos fi = 1), czyli mogę podłączyć kilka źródeł LED (np. 7W) do jednego tranzystora - dlatego nie myślałem o przekaźnikach. Chyba dla własnego bezpieczeństwa zastosuje jednak na wszystkie wyjścia z zewnętrznym przekaźnikiem...

Cytuj
Michalowi wszylo 80 przekazników, na internecie widze ze kazdy z nich minimum po 50zl? ;(
W mojej rozpisce jest przekaźnik (sub)miniaturowy RM85, który razem z podstawką na szynę DIN kosztuje ok. 20PLN. To, co widzialeś za 50 PLN, to "strzelam", że przekaźniki przemysłowe, styczniki albo przekaźniki tranzystorowe.

Cytuj
Jak zachowa sie instalacja jak nie bedzie PLC jakis bypass?
Instalacja nie będzie działać. W ogóle. Możesz jeszcze zastosować przekaźniki bistabilne z dźwignią (np. http://sklepecoheat.pl/index.php?p22350,przekaznik-bistabilny-pb402-2z-16a-legrand-004167), gdzie wystarczy podejść do rozdzielni i przestawiając tą szarą dźwigienkę załączyć bądź wyłączyć obwód, ale ręcznie...

Cytuj
jakie stosuje sie zabezpieczenie przed spaleniem PLC ?
Standard: zabezpieczenie przeciwprzepięciowe klasy C na wejściu do rozdzielni, bezpiecznik nadprądowy z zabezpieczeniem różnicowoprądowym klasy B (potoczna "różnicówka"): 2A dla wersji AC, 3,15A dla DC.

Cytuj
Czy jest mozliwosc ze przekaznik sie popsuje i poda 230V na PLC ?
Wątpię, ze względu na budowę przekaźnika (galwaniczna separacja obwodów): http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeka%C5%BAnik

DukeNukem
Full Member
***
Wiadomości: 59


Jak i od czego zacząć?
#21 : Styczeń 10, 2012, 13:59:24 pm »

Witam,

Trochę to trwało ale coś tam zrobiłem ( w między czasie żona kazała zamurować okno w kuchni , zmienić ścianki na poddaszu no i dużo rozmyślania było na temat ogrzewania ).

Korzystając z pliku Michała, podmieniłem w nim wartości, które tyczą się mojego domku (aktualne są tylko pierwsze 4 zakładki). Trochę tego wyszło Smutny Nie wiem czy nie przesadzam...
Dodatkowo dołożyłem termostat (jakieś proste pokrętło), które wysteruje mi temperaturę na parterze (Będzie zamykał lub otwierał wszystkie obwody jednocześnie), nie wiem tylko czy ten termostat będzie podobnie jak termometr dawał pojedynczy sygnał analogowy?
Poza tym te termometry trochę mnie przerażają ->  http://plc-home.pl/realizacja-systemu/podsystem-odczyt-temperatur , http://plc-home.pl/realizacja-systemu/odczyt-temperatur. Rozumiem, że alternatywą jest zakup takiego „taniego” cudeńka http://www.automatyka-sklep.eu/?241,fbs-tc16 ?

Jeszcze zastanawiam się nad GUI to co widziałem na forum brzydkie nie jest ale dość ograniczone Ja bym wolał coś ładnego w Javie lub we Flashu zrobić Ale zewnętrzny komp to znowu full prądu, co prawda jakiegoś NASa planowałem do sieci podłączyć, a z drugiej strony czy można zewnętrznym "TomCatem" wbić do Fatka?

Pozdrawiam
Oskar

* MojePlany.zip (17.41 KB - pobrany 558 razy.)


KrzaQ
Full Member
***
Wiadomości: 95


Jak i od czego zacząć?
#22 : Styczeń 10, 2012, 14:58:20 pm »

Cytat: DukeNukem  Styczeń 10, 2012, 13:59:24 pm
Witam,

Dodatkowo dołożyłem termostat (jakieś proste pokrętło), które wysteruje mi temperaturę na parterze (Będzie zamykał lub otwierał wszystkie obwody jednocześnie), nie wiem tylko czy ten termostat będzie podobnie jak termometr dawał pojedynczy sygnał analogowy?

Termostat jest wejściem cyfrowym, podaje 0 lub 1, to znaczy jeśli zadana temperatura została osiągnięta to stan pierwszy a jeśli nie została osiągnięta to stan przeciwny. Celowo nie piszę 0 czy jeden bo to pewnie zależy od tego czy styk termostatu jest NC czy NO

Co do modułu, o którym piszesz to jest to moduł wejścia analogowego do którego mona podłączyć czujniki temperatury PT100/PT1000, ale to zupełnie co innego niż czujniki temperatury pracujące w ONE WIRE.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 10, 2012, 15:02:46 pm wysłane przez KrzaQ »

Michał
Jr. Member
**
Wiadomości: 13


Jak i od czego zacząć?
#23 : Styczeń 11, 2012, 10:44:15 am »

Cytuj
Dodatkowo dołożyłem termostat (jakieś proste pokrętło), które wysteruje mi temperaturę na parterze (Będzie zamykał lub otwierał wszystkie obwody jednocześnie), nie wiem tylko czy ten termostat będzie podobnie jak termometr dawał pojedynczy sygnał analogowy?
Mam "analogowy" termostat (Siemens'a) zainstalowany aktualnie w mieszkaniu i muszę powiedzieć, że nie jest zbyt dokładny. Wyjeżdżając na kilka dni ustawiam sobie na "15" (albo mniej), a po powrocie przez kilka dni kombinuję, żeby ustawić "21" (obok mam cyfrowy termometr). Strasznie niedokładne i nieprecyzyjne urządzenie, dlatego stwierdziłem, że najlepiej będzie wykorzystać cyfrowe termometry 1-wire, podłączyć do PLC i przy jego pomocy sterować temperaturą. Ma to kilka plusów: sam mogę decydować jaką histerezę ma mieć układ, mogę ustawiać dowolne stałe poprawki (np. termometr w kuchni wskazuje temperaturę zawyżoną o 0,5 stopnia - to mogę wprowadzić poprawkę w systemie; na termostacie nie przesunę skali ). Wykorzystanie czujników cyfrowych daje możliwość kolekcjonowania danych z każdego czujnika i porównywania ich z "nastawami" a nawet drukowania na wykresie.

Cytuj
Poza tym te termometry trochę mnie przerażają ->  http://plc-home.pl/realizacja-systemu/podsystem-odczyt-temperatur , http://plc-home.pl/realizacja-systemu/odczyt-temperatur. Rozumiem, że alternatywą jest zakup takiego „taniego” cudeńka http://www.automatyka-sklep.eu/?241,fbs-tc16 ?
Każdy z tych termomentrów na 1-wire potrzebuje dwóch kabelków (może trzech). Transmisja jest cyfrowa, więc bardzo odporna na zakłócenia. Alternatywa jako FBs-TC-16 korzysta z czujników PT100 (dobrze pamiętam?), a te czujniki zmieniają rezystancję i w ten sposób przekazują dane. Pamiętaj też, że każdy przewód też ma swoją rezystancję (więc im dłuższy przewód tym wieksze przekłamanie odczytywanej temperatury). Policz proszę koszty zakupu FBs-TC-16 + kilku czujników PT100 i porównaj z wykonaniem konwertera ze strony pj (do 16 czujników) albo zakupu modułu ADA + czujniki 1-wire (ok. 5PLN/szt).

Cytuj
Jeszcze zastanawiam się nad GUI to co widziałem na forum brzydkie nie jest ale dość ograniczone Uśmiech Ja bym wolał coś ładnego w Javie lub we Flashu zrobić Uśmiech Ale zewnętrzny komp to znowu full prądu, co prawda jakiegoś NASa planowałem do sieci podłączyć, a z drugiej strony czy można zewnętrznym "TomCatem" wbić do Fatka?
Znalazłem niedawno bibliotekę dla PERL'a oraz PHP do obsługi MODBUS. Wydaje mi się, że można zrobić serwis w PHP i go udostępnić. Można to zrobić przez serial port, albo Ethernet - wszystko zależy od konfiguracji Fatek'a (dołączone moduły) oraz możliwości podłączonego serwera wizualizacji.

DukeNukem
Full Member
***
Wiadomości: 59


Jak i od czego zacząć?
#24 : Styczeń 13, 2012, 21:28:14 pm »

Z tego co napisał Michał rozumiem, że najlepszym rozwiązaniem dla mnie (laika w elektronice) byłoby użycie jakiegoś zewnętrznego kontrolera np. ADA-401WP (z tego co patrzałem najdroższy z możliwych ) zastanawiam się jak to wszystko ma się do -> http://plc-home.pl/forum/1wire-a-uzycie-w-domu-max-odleglosc-protokolu-i-interfejsu-1wire-t107.0.html , http://plc-home.pl/forum/komunikacja-modul-ada401wp-sterownik-plc-po-modbusrs485-t124.0.html czy komuś z powodzeniem udało się to w końcu wdrożyć? Czy do ADA-401WP można podłączyć więcej niż jeden obwód ? (osobno parter, poddasze i dwór?). Zrobienie takiego cudeńka  http://plc-home.pl/realizacja-systemu/odczyt-temperatur w ogóle nie wchodzi w grę, bo ja jestem na to za cienki  

Inna sprawa, nie wiem czy stosownie tak pytać na forum Czy ktoś korzystał może z pomocy "zewnętrznego integratora". Może mógłby kogoś polecić na terenie Wielkopolski (Kalisz) nie będę ukrywał, że trochę mnie to wszystko przeraża (a może przerasta), choćby integracja alarmu z sterownikiem http://plc-home.pl/forum/podsystemy-wejsciowe/podlaczenie-satel-integra-do-sterownika-plc-fatek-wyjscie-oc-t44.0.html;msg330#msg330 niby wszystko napisane ale dla mnie czarna magia O ile z położeniem kabli i późniejszym programowaniem sterownika myślę że niemałbym większych problemów o tyle jeżeli chodzi o "prąd i zabawki"  to raczej boje się, że niechcący i nieświadomie mogę  to wszystko popalić i drogo mnie to wyniesie Smutny


KrzaQ
Full Member
***
Wiadomości: 95


Jak i od czego zacząć?
#25 : Styczeń 14, 2012, 16:05:27 pm »

Cytat: DukeNukem  Styczeń 13, 2012, 21:28:14 pm
Z tego co napisał Michał rozumiem, że najlepszym rozwiązaniem dla mnie (laika w elektronice) byłoby użycie jakiegoś zewnętrznego kontrolera np. ADA-401WP (z tego co patrzałem najdroższy z możliwych )

Może najdroższy, a może nie. Wszystko zależy od potrzeb. Ja chciałem na początku użyć kilku modułów ESEA http://www.esea.pl/kategoria.php/kategoria.120 Docelowo chciałem w domu umieścić maksymalnie 16 cyfrowych czujników temperatury. Do jednego modułu mogę podłączyć 4 czujniki. Z tego wniosek, że potrzeba mi 4 takich modułów. Jednak co zrobić, kiedy na jednej kondygnacji mam 5 pomieszczeń? Jeden moduł ESEA kosztuje około 100zł netto. Więc jeśli nie potrzebujesz pomiaru temperatury z niezliczonej liczby pomieszczeń, to rozważ możliwość zakupu MCT-1. Mnie zakup ADA wyjdzie jednak taniej i będę miał mniej problemów z rozmieszczeniem czujników.

Cytat: DukeNukem  Styczeń 13, 2012, 21:28:14 pm
zastanawiam się jak to wszystko ma się do -> http://plc-home.pl/forum/1wire-a-uzycie-w-domu-max-odleglosc-protokolu-i-interfejsu-1wire-t107.0.html , http://plc-home.pl/forum/komunikacja-modul-ada401wp-sterownik-plc-po-modbusrs485-t124.0.html czy komuś z powodzeniem udało się to w końcu wdrożyć? Czy do ADA-401WP można podłączyć więcej niż jeden obwód ? (osobno parter, poddasze i dwór?). Zrobienie takiego cudeńka  http://plc-home.pl/realizacja-systemu/odczyt-temperatur w ogóle nie wchodzi w grę, bo ja jestem na to za cienki  

To "cudeńko", to właśnie funkcjonalny odpowiednik  MCT-1 Esea i ADA. 

Cytat: DukeNukem  Styczeń 13, 2012, 21:28:14 pm
nie będę ukrywał, że trochę mnie to wszystko przeraża (a może przerasta), choćby integracja alarmu z sterownikiem http://plc-home.pl/forum/podsystemy-wejsciowe/podlaczenie-satel-integra-do-sterownika-plc-fatek-wyjscie-oc-t44.0.html;msg330#msg330 niby wszystko napisane ale dla mnie czarna magia O ile z położeniem kabli i późniejszym programowaniem sterownika myślę że niemałbym większych problemów o tyle jeżeli chodzi o "prąd i zabawki"  to raczej boje się, że niechcący i nieświadomie mogę  to wszystko popalić i drogo mnie to wyniesie Smutny

Potraktuj centralę alarmową jak sterownik PLC. Nota bene, Satel sam reklamuje swoje produkty, jako sterowniki, którymi można sterować domem http://www.satel.pl/pl/art/114/Inteligentny-dom-%E2%80%93-wygodny-i-bezpieczny

Odpowiednio oprogramowana centrala Satela podaje informacje na swoje wyjścia, które łączy się kablem z wejściami PLC. Jeśli wiesz, jak napisać program na swoim PLC, to wiesz, w jaki sposób wykorzystać informacje podawane przez centralkę alarmową. Jeśli nie wiesz w jaki sposób to wszystko podłączyć, koniecznie skorzystaj z pomocy instalatora. Wystarczy kumaty elektryk.

DukeNukem
Full Member
***
Wiadomości: 59


Jak i od czego zacząć?
#26 : Styczeń 19, 2012, 19:45:07 pm »

Pomału zaczyna mi się wszystko rozjaśniać.... albo przynajmniej tak mi się wydaje

Czytając forum natrafiłem na http://plc-home.pl/forum/przekazniki-t31.0.html;msg1362#msg1362 , ostatnie pytanie pozostało niestety bez odpowiedzi, czy ktokolwiek z Was stosuje diody czy coś innego aby zabezpieczyć Fateka?
Czy ktoś z Was kupował takie drogie przekaźniki http://wwww.sklepecoheat.pl/index.php?p22350,przekaznik-bistabilny-pb402-2z-16a-legrand-004167(lub 2x tańszy http://sklepelektryczny.pl/pl/produkt/277/1681/_przekaznik_bistabilny_1z-16a_230v_hager_hager), czy raczej zakładacie ze nigdy nic się nie stanie ?

Chyba nie widziałem żadnego zdjęcia w rozdzielni z podejściem na agregat? Zrobił ktoś z Was obejście dla niego? U mnie w okolicy "czasami" nie ma prądu i wszyscy "nowi" sąsiedzi mają podejście i agregat ;/
W związku z tym, że planuje agregat zastanawiam się czy zakup FATEka pod 230V nie będzie najlepszym rozwiązaniem?
Jak rozwiązujecie sprawę z zasilaniem pod diody led, planuje umieścić je w kuchni, salonie, schodach i na zewnątrz. Czy będę musiał do nich kupić oddzielny zasilaczy czy będą mogły być zasilanie prosto z FATEka? a jeżeli oddzielny zasilacz to znowu dodatkowy zakup przekaźników?

Na razie ustaliłem, że wszystkie czujniki ruchu, kontaktrony (drzwi, okna), czujniki dymu, gazu, pożaru podłączone będą bezpośrednio z centralą SATEL, a potem wszystko pójdzie do PLC + uzbrojenie, rozbrojenie, sabotaż.
SATEL z wbudowanym modułem GSM jest dożo tańszy niż moduł GSM do FATEka, pytanie czy PLC będzie mogło wysyłać SMSy przez niego?

Nadal nie wiem co z tą temperaturą pewnie pozostaje ADA, zastanawiam się tylko co z długością kabla, jak będę miał połączyć 31 termometrów równolegle np poprzez zmostkowanie skrętek przy samej rozdzielni (czyli w sumie 4 kable do termometru) to cały obwód będzie baaardzo długi. Inne wyjście to położyć kabel szeregowo od początku do końca, bezpośrednio od termometru do termometru no ale jak coś padnie po drodze to leże, wiec pozostaje pewnie zastosować oba rozwiązania?

Zastanawiam się też jak rozwiązać pomiar wilgoci w pomieszczeniach, dobrze rozumiem że w tym celu musiałbym "specjalnie" zakupić moduł wejść analogowych? Smutny

Pomału chce się zabrać za projekt instalacji bo czas goni, a nie mam pojęcia jak to się robi? Przesłałby mi ktoś jakiś przykładzik z życia? "Punkty abonenckie" to raczej dam rade zaznaczyć ale  zastanawiam się jak zaznaczyć obwody, czy każdy z osobna? przecież na jednej ze ścian będzie szło ze 30 kabli albo więcej - jak to się robi w praktyce tak że było przejrzyście i żebym o niczym nie zapomniał ? Na pewno przy rysowaniu zastosuje kilka, kilkanaście "warstw" no ale jak będę miał zaznaczyć każdy obwód z osobna to chyba sam się w tym nie połapie ? a może samych obwodów nie rysujecie tylko odpowiednio oznaczacie punkty? Wdzięczny będę za wszelkie sugestie w tej materii.

Pozdrawiam
Oskar


lukas_t1
Jr. Member
**
Wiadomości: 12


Jak i od czego zacząć?
#27 : Styczeń 20, 2012, 23:10:37 pm »

a czemu kolega chce wchodzić w przekaźniki bistabilne? w wiekszosci stosuje sie raczej mono, sa przede wszystkim dużo tansze...

Marcin
Sr. Member
****
Wiadomości: 166


Jak i od czego zacząć?
#28 : Styczeń 21, 2012, 22:46:58 pm »

Jeśli zasilanie awaryjne to tylko 230V, co Ci po 24V jak oświetlenie (tradycyjne) i np. pompki obiegowe od pieca gazowego i sam piec są na 230V.

Jeśli diody jako oświetlenie a nie sygnalizacja to osobny zasilacz. Jeśli Fatek w wersji przekaźnikowej to spokojnie da radę z zasilaczami do diod, nie trzeba zewnętrznych przekaźników.

Nie ma większego sensu sprowadzanie wszystkich czujek podłączonych do Satela do PLC. W praktyce podłączysz tylko kilka i to raczej logicznych stanów, np. sygnalizację uzbrojenia alarmu, to daje sygnał do PLC że ma opuścić rolety, zgasić światła wewnątrz budynku oraz wyłączyć pompkę cyrkulacji (to tylko kilka przykładowych). 

PLC może wysłać SMS'y przez Satela, robisz tak, że np. jedno z wyjść PLC podłączasz po wejście Satela, na PLC masz je zdefiniowane jako np. aktywne gdy temperatura >0C, a w Satelu wejście jest zdefiniowane, że gdy aktywne to wyślij komunikat SMS o treści "Uwaga! może być ślisko na drodze" (to tylko pierwszy z brzegu przykład).

Jeśli z obliczeń wyjdzie Ci, że przekroczysz 260m na magistrali 1-Wire to należy zastosować rozdzielacz Cel-mar DNB-400, który kosztuje ok 120 PLN i pozwala na podłączenie 8 lub 9 oddzielnych linii po 260m każda. Wersja na 8 linii pozwala na podłączenie kolejnego rozdzielacza DNB-400.

ADA-401WP wraz z najnowszą wersją firmware'u obsługuje czujniki wilgotności na 1-Wire, w związku z tym zakup modułu analogowego nie jest konieczny.

Właśnie z powodu niemożności narysowania w sposób czytelny wszystkich przewodów zrezygnowałem z dokumentacji elektronicznej.

DukeNukem
Full Member
***
Wiadomości: 59


Jak i od czego zacząć?
#29 : Marzec 04, 2012, 07:42:14 am »

Podczas projektowania punktów w kuchni zacząłem się zastanawiać, jakim sprzętem AGD sterujecie w domach za pomocą przekaźników? Chodzi mi o sprzęt, który na „stałe” jest w kuchni np. czy warto robić sterowaną linie do lodówki? Przecież ona cały rok będzie włączona? Mikrofala natomiast pobiera tak znikomy prąd, że nie wiem czy warto w ogóle bawić się w jej wyłączani? A u Was jak to wygląda? (nie chodzi mi o gniazdka przy blatach)

Druga sprawa to ile „sterowanych” gniazdek/obwodów robiliście w pokojach na poddaszu, czy dwa na każdy to przesada?
Kolejna sprawa, która mnie trapi i nie daje mi spokoju to czy inwestować w automatykę do podłogówki? Niby wszystko można zrobić na PLC, ale trochę się tego obawiam czy dam radę. W domku nie mam żadnych grzejników więc podłogówka musi chodzić na tip top, a ja nawet jeszcze nie wiem jak zapalić żarówkę za pomocą PLC Rozumiem, że majstry na tym forum wszystko zrobiły samodzielnie na PLC?

Pozdrawiam
Oskar


Strony: 1 [2] 3 4 ... 6
Drukuj
Skocz do: